Orlę naleje do pełna – zmiana marki cz.1

Orlę naleje do pełna – zmiana marki cz.1

Zmiana marki stacji paliw CPN na Orlen, to przykład jednego z największych i najlepiej przygotowanych polskich rebrandingów.

Orlengate

Krótka historia Orlenu miała też swoje niechlubne karty. W 2002 roku, w przeddzień posiedzenia rady nadzorczej, Urząd Ochrony Państwa zatrzymał Andrzeja Modrzejewskiego, prezesa PKN Orlen. Po kilku godzinach został on zwolniony, ale rada nadzorcza odwołała go ze stanowiska prezesa. Dwa lata później o kulisach zatrzymania Modrzejewskiego opowiedział dziennikarzom Gazety Wyborczej Wiesław Kaczmarek. Według niego rzeczywistym celem spektakularnego zatrzymania prezesa Orlenu było jego odwołanie i zablokowanie wartego 14 mld dolarów kontraktu na dostawę ropy. Sprawą zajęła się prokuratura oraz Sejmowa Komisja Śledcza ds. Orlenu. Śledztwo wykazało, że decyzja o aresztowaniu Modrzejewskiego zapadła na najwyższych szczeblach władzy. W aferę zamieszany był m.in. ówczesny premier Leszek Miller oraz ministrowie jego rządu.

Orlen, a właściwie Polski Koncern Naftowy Orlen, jest marką stosunkowo młodą. Firma została powołana do życia decyzją Rady Ministrów z maja 1998 roku. Formalne połączenie Petrochemii Płock i Centrali Produktów Naftowych (CPN) nastąpiło 7 września 1999 roku.

Nowy podmiot wymagał wykreowania marki, która byłaby odzwierciedleniem wartości firmy. Nazwa miała kojarzyć się z jakością, siłą, mocą, energią, producentem branży paliwowej i nawiązywać do polskiego rodowodu firmy. Spośród ponad tysiąca zgłoszonych propozycji wybrany został Orlen – zlepek słów orzeł i energia. Kolejnym krokiem było stworzenie symbolu graficznego firmy. Zaprojektował je prof. Henryk Chyliński, autor m.in. znaków Polskiego Radia i Fundacji Teraz Polska. Wkrótce nowy znak zawisł na stacjach paliw sygnowanych dotychczas pomarańczowymi literami CPN. Zmiana CPN na Orlen, to przykład jednego z największych i najlepiej przygotowanych polskich rebrandingów, chociaż początkowo opinia publiczna i rynek reagowali na zmianę niechętnie.

Zanim narodził się orzeł

Na historię firmy można jednak patrzeć z nieco szerszej perspektywy, obejmującej również dwie wielkie firmy, na bazie których PKN Orlen powstał, a nawet cofając się pamięcią do ojca przemysłu naftowego – Ignacego Łukasiewicza. Zacznijmy więc od początku.

W latach 1952-53 Ignacy Łukasiewicz i Jan Zen prowadzili badania nad płynem, który powstawał z zagęszczania ropy naftowej. Eksperymenty pokazały, że płyn może służyć jako paliwo.

Odkrycie Łukasiewicza zapoczątkowało dynamiczny rozwój nowej gałęzi przemysłu. On sam założył w 1854 roku pierwszą na świecie spółkę naftową, a dwa lata później uruchomił de-stylarnię ropy naftowej.

SPIS TREŚCI

http://www.koszulkanbapolskasklep.pl/orle-naleje-do-pelna-zmiana-marki-cz-1/
http://www.koszulkanbapolskasklep.pl/orle-naleje-do-pelna-zmiana-marki-cz-2/
http://www.koszulkanbapolskasklep.pl/orle-naleje-do-pelna-zmiana-marki-cz-3/

Facebook Comments
1 comment

Artykuły użytkownika

Najnowsze

Najczęściej komentowane

Facebook Comments